Branding, brand, logo, huisstijl... Wat is het verschil tussen al die begrippen?

Eenvoudige zaken onnodig moeilijk maken: marketeers zijn er meesters in. En vaak doen ze ook weinig moeite om verwarring te voorkomen. Hoe vaak komt het niet voor dat je als ondernemer een logo, huisstijl of website wilt laten ontwerpen en voor je het weet, vliegen de marketingtermen je om de oren.

Logo & huisstijl?
Deze vormen de visuele identiteit van je merk. Een stijl die je kiest om je merk op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te presenteren aan je doelgroep.

Branding?
Dat zijn alle acties die je onderneemt om bij je klanten een bepaald beeld te creëren van je merk.

Brand?
Hoe je doelgroep echt denkt over je product, dat is je brand. In het beste geval zijn branding en brand aan elkaar gelijk, maar dat is niet altijd zo.

DIT WORDT DUIDELIJKER MET EEN VOORBEELD.
Fastfoodketens staan al jaren onder druk omdat ze een ongezonde levensstijl commercialiseren. Als consument denken we bij een fastfoodrestaurant aan een snelle, maar ongezonde hap. Toch merk je dat een aantal ketens dat beeld probeert te veranderen. Door gezonde voeding op het menu te zetten, betere informatie te verschaffen over calorieën en zelfs door goede doelen te steunen die een gezonde levensstijl promoten.

Brand. Ongezonde, snelle hap.
Branding. Snelle bediening. Gezonde keuzes. Aandacht voor de klant.

Je merkt dat hoe klanten over je merk denken en het beeld dat jij wilt creëren soms mijlenver uit elkaar liggen. Het lijkt, zeker in het voorbeeld van die fastfoodketens, zelfs verloren moeite om te proberen die perceptie om te buigen. Toch is er een reden voor al die inspanningen.

DE MENSELIJKE PERCEPTIE
Iedereen heeft bepaalde ideeën, opvattingen, waarden en normen. Al die factoren beïnvloeden de manier waarop iemand naar je kijkt. En beslissingen neemt. De individuele ervaringen die je als persoon meedraagt, zorgen ervoor dat je op een bepaalde manier naar iets kijkt. Gedrag, karakter, opvoeding, onderwijs, omgeving: het speelt allemaal mee. Daar invloed op uitoefenen, lijkt onbegonnen werk. Toch is dat wat je met een goede branding probeert te doen. Geen eenvoudige klus. Gelukkig is het voor starters net iets makkelijker dan voor bestaande ondernemingen.

STARTERS
Als starter heb je het voordeel dat mensen nog geen mening hebben gevormd over je merk; het bestaat immers nog niet. Hun beeld van je merk moet nog ontstaan. En dat biedt kansen voor je branding. Ga je ermee aan de slag, dan zijn 3 zaken écht belangrijk.

Leer je doelgroep kennen.
Weet waar ze wakker van ligt, hoe ze denkt en wat ze belangrijk vindt. Als je je doelgroep begrijpt, kun je je branding hier beter op afstemmen. Je weet hoe je ze moet aanspreken, welk taalgebruik het beste past en waar ze gevoelig voor is.

Maak keuzes.
Tenzij je van plan bent een generiek product als ‘zout’ te verkopen, moet je keuzes maken. Je kunt niet een doelgroep met een leeftijd van 18 tot 25 aanspreken én senioren. En je kunt ook niet een product ontwikkelen dat zowel mensen aanspreekt die technisch begaafd zijn als mensen met weinig kennis van zaken. Uiteraard wil je het liefst dat iedereen je product koopt. Maar kun je het ook op die manier in de markt zetten?

Wat wil je uiteindelijk bereiken?
Ooit gehoord van de uitdrukking ‘Don’t dress for the job you have, but for the job you want’? Stel jezelf als starter de vraag wat je binnen 3, 5 of zelfs 10 jaar wilt bereiken. En bedenkt dat de beslissingen die je vandaag neemt een eerste stap zijn in die richting.

BESTAANDE ONDERNEMINGEN
Ben je al langer actief op de markt en sta je voor een ‘rebranding’, dan is het startpunt belangrijk.

De zaken gaan goed.
Denk niet dat je dan in een luxepositie zit, want met een rebranding kun je heel wat verliezen. Valt de rebranding niet in de smaak, dan kun je ernstige imagoschade oplopen. Denk maar aan Coca-Cola dat in 1985 ‘New Coke’ zou lanceren. Die rebranding van Coca-Cola was een fiasco en nog geen 3 maanden later stond het oude merk weer in de schappen. Ondanks succesvolle smaaktesten schrok het nieuwe merk teveel af en was de heimwee naar het bekende te groot. Kijk altijd eerst welke waarden van je merk je doelgroep op dit moment aanspreken en zorg ervoor dat je die bij een rebranding behoudt.

De zaken gaan niet meer zo goed.
Een negatieve perceptie ombuigen is mogelijk. Het is alleen heel duur en kost vaak veel tijd. In zo'n situatie wordt bij een rebranding vaak actief ingezet op public relations. Want je wilt laten zien dat het nu ‘anders’ is. Je zult niet direct iedereen overtuigen, maar als je volhoudt en een positieve boodschap blijft uitdragen, krijgen steeds meer mensen vertrouwen in je merk.



design-limburg.nl | drukwerk-limburg.nl | limburg-ontwerp.nl | limburg-software.nl | online-blog.nl
software-leudal.nl | software-maken.nl | software-oplossingen.nl | software-webdesign.nl
webbureau-leudal.nl | webbureau-limburg.nl | websites-limburg.nl